آب شیرین کن
نوشته شده توسط : علیزاده

آب شیرین کن صنعتی :

 گروه صنعتی سازآب  در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از کارخانه های آب شیرین کن در کشور است که از کیفیت آب تصفیه شده تا تخلیه آب و زهکشی آب نمک را شامل می شود. این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان آب شیرن کن صنعتی در آسیا می باشد که پروژه های زیادی را در کشور اجراء نموده است. اما در ادامه قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با آب شیرن کن صنعتی در اختیار کاربران قرار دهیم.

دستگاه های آب شیرین کن اسمز معکوس برای آبیاری کشاورزی :

یکی از جالب ترین کاربردهای صنعت نمک زدایی اسمز معکوس، تصفیه و تطبیق آب شور برای فرآیندهای آبیاری و کشاورزی است. از آنجایی که چاه‌های آب شیرین اغلب برای آبیاری از منابع آب زیرزمینی تغذیه می‌شوند، آلودگی نمک یک تهدید جهانی است، به‌ویژه در ساحل، که در آن آب دریا مجاور منابع آب شیرین را مختل می‌کند.

از طریق اسمز معکوس، اجزای مضر آب شور  را می توان برای آبیاری میوه و سبزیجات و برای فرآوری مواد غذایی در صنایع کشاورزی و غذایی حذف کرد. در حال حاضر، به لطف مقیاس پذیری تجهیزات عرضه شده توسط اسمز معکوس، امکان تامین هر حجمی از آب مورد نیاز در بخش کشاورزی و آبیاری گیاهان وجود دارد. بنابراین مثلاً آب شیرین کن هایی وجود دارند که می توانند روزانه تا 4000 مترمکعب آب تولید کنند که برای تامین آب 50 هکتار از باغ ها کافی است. در این راستا اگر بخواهیم سلامت خاک را که یک منبع ضروری برای بخش کشاورزی است حفظ کنیم، برای توسعه کشاورزی پایدار و بالاتر از همه استفاده از منابع آبی جایگزین برای آبیاری ضروری است. از جمله مشکلات رایج آب آبیاری می توان به شوری زیاد و سختی داخلی آب اشاره کرد که برای رشد گیاه بسیار سمی و مضر است. آب شیرین کن صنعتی با بهره مندی از فرآیند اسمز معکوس شامل اعمال فشار به محلول آب نمک و عبور آن از یک غشای نیمه تراوا است موظف به عبور آب خالص از آن است، اما املاح حل شده در آب نمک نیست. آب خالص از غشاء عبور می کند و عبور آب خالص در اسمز معکوس بدین ترتیب است که از سمتی که غلظت نمک بیشتر است، به سمت سمتی که غلظت نمک کمتر است حرکت می کند . در نتیجه بخشی از کنسانتره که به نفع آب خالص کاهش می یابد در حال افزایش می باشد. در پایان فرآیند، از یک طرف، آب خالص با کانی سازی کم (70%) در ابتدا برای آبیاری مناسب نیست و آب نمک، آبی با غلظت نمک بالا (30%) به دست می آید. آب تولید شده به روش اسمز معکوس در آب شیرین کن صنعتی به دلیل غلظت کم کلسیم، منیزیم و سولفات ها دارای محتوای معدنی پایینی است، بنابراین میزان آن در خاک باید با کوددهی یا سایر منابع آبی بی کیفیت افزایش یابد.

جنبه های فرهنگی برای در نظر گرفتن آب شیرین شده برای آبیاری :

مزیت اصلی نمک زدایی تضمین تامین آب است، زیرا در معرض تغییرات آب و هوایی قرار نمی گیرد. استفاده از آن عدم اطمینان در مورد در دسترس بودن آب در زمان مناسب برای محصول را کاهش می دهد و تامین آب مورد نیاز آبیاری را تضمین می کند. اسمز معکوس به دلیل مصرف انرژی و هزینه های عملیاتی کم در مقایسه با سایر فناوری های بکار رفته در مقیاس های مختلف، به فناوری استاندارد برای نمک زدایی آب تبدیل شده است. در حال حاضر و به لطف مقیاس پذیری تجهیزات ارائه شده توسط اسمز معکوس، هر حجمی از آب مورد نیاز را از دستگاه های آب شیرین کن که می توانند از 4000 متر مکعب در روز آب تولید کنند، تامین می کنند تا آب مورد نیاز 50 هکتار در روز تامین شود. . به عنوان مثال، درختان میوه تنها دارای محدودیت حجمی هستند که توسط منبع یا فرآیند آب شور ارائه می شود.

نقطه ضعف اصلی استفاده از آب شیرین کن صنعتی برای تولید آب فاقد نمک  ، هزینه تولید است که استفاده قابل قبول از آن را برای برخی محصولات کشاورزی محدود می کند که عمدتاً به دلیل مصرف بالای انرژی است. در حال حاضر، به دلیل هزینه کم و عمر طولانی آنها، گرایش جهانی به پیوند مصرف انرژی نیروگاه های آب شیرین کن به منابع انرژی تجدیدپذیر، به ویژه انرژی فتوولتائیک خورشیدی یا توربین بادی برای برق مستقیم سیستم است که منجر به انرژی و صرفه جویی در هزینه می شود. این امر اکثر پروژه های نمک زدایی برای آبیاری را امکان پذیر می کند.

آب نمک یا اسمز معکوس به دست آمده از این روش با کانی سازی کم و عدم تعادل قابل توجه در ترکیب مشخص می شود، بنابراین استفاده از سیستم اسمز معکوس برای هیچ نوع تامین خانگی، کشاورزی یا صنعتی مناسب نیست. برای رفع نیازهای آبیاری کشاورزی، باید پس از تصفیه مجدداً نمک زدایی شود یا با آبهای دیگر مخلوط شود تا عدم تعادل آن اصلاح شود تا از مشکلات زراعی که هم بر بهره وری محصول و هم کیفیت برداشت محصول تأثیر می گذارد جلوگیری شود. این مشکل قبلاً در کشورهای اسرائیل و اسپانیا نشان اتفاق افتاده است، جایی که مشکلات کشاورزی مؤثر بر بهره وری محصول، هزینه های کود و حفاظت از خاک های کشاورزی شناسایی شده است. با این حال، تمام مشکلات زراعی و مدیریتی مربوط به استفاده از آب شور یا نمک زدایی شده برای آبیاری کشاورزی را می توان با تنظیم صحیح این نوع عرضه که کیفیت را استاندارد کرده و امکان بهینه سازی را فراهم می کند، حل کرد. علاوه بر هزینه انرژی نمک زدایی، جنبه های اصلی کشاورزی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از :

کمبودهای تغذیه ای و عدم تعادل در ترکیب آن، که توسعه محصول را محدود می کند. آب نرم با حداقل محتوای کلسیم، منیزیم و سولفات، مواد مغذی ضروری برای توسعه محصولات، مشخص می شود. اگر قرار است از این آب برای آبیاری کشاورزی استفاده شود، آبیاری باید با وسایل کودی آن را اصلاح یا با سایر منابع موجود مخلوط کند. اختلاط اسمز یا آب شیرین شده با منبع دیگری، حتی اگر کیفیت پایین تری داشته باشد یا حتی برای آبیاری مناسب نباشد، بهترین راه برای ایجاد تعادل بین این دو منبع و داشتن حجم بیشتری از آب است.

غلظت باقیمانده یون های کلر و سدیم در آب شیرین شده دریا بسیار بیشتر از منابع معمولی مناسب برای آبیاری است و می تواند منجر به سمیت گیاهی در محصولات حساس شود. نرخ جذب سدیم (SAR) شاخصی است که تعادل در ترکیب آب آبیاری را ارزیابی می کند که باید در محدوده توصیه شده در آبیاری کشاورزی حفظ شود تا از ساختار خوب خاک در میان مدت و بلندمدت اطمینان حاصل شود. غلظت بالای بور که می تواند باعث مسمومیت گیاهی در محصولات حساس به آن شود. خوشبختانه سیستم‌هایی برای کاهش آن در کارخانه‌های نمک‌زدایی معرفی می‌شوند، اما این امر مستلزم افزایش هزینه‌های تولید است. نشان داده شده است که بور اثر منفی بر بهره وری محصول دارد، اما اثرات آن بر کیفیت خاک، که یک پشتوانه اساسی برای کشاورزی است، شناخته شده نیست. تاکنون تنها اسرائیل در ارزیابی عملکرد محصول پس از استفاده از آب نمک زدایی برای آبیاری پیشرفت داشته است. با این حال، آگاهی از تأثیر این آب ها بر کیفیت و حاصلخیزی خاک هنوز کافی نیست.

در این راستا اگر بخواهیم سلامت خاک را که منبعی ضروری برای بخش کشاورزی است حفظ کنیم، توسعه کشاورزی پایدار و به ویژه استفاده از منابع آبی جایگزین برای آبیاری ضروری است. با توجه به اهمیت تجارت کشاورزی در مناطقی از آمریکای جنوبی که در معرض تنش آبی هستند، به ویژه در سناریوی فعلی تغییرات آب و هوایی، سطح اجتماعی-اقتصادی راهکار مناسب جهت تامین آب کشاورزی استفاده از نمک زداهای اسمز معکوس صنعتی می باشد.

مقررات زیست محیطی استفاده از دستگاههای آب شیرین کن :

هر منطقه جغرافیایی مجموعه ای از قوانین و مقررات زیست محیطی خاص خود را دارد و این قوانین همچنین می تواند از شهری به شهر دیگر در یک کشور متفاوت باشد. در برخی از مناطق دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تری برای تولید آب آشامیدنی دارد که هزینه‌های نظارتی را به پروژه نمک‌زدایی اضافه می‌کند. دوره‌های طولانی‌تر بررسی محیطی همچنین می‌تواند زمان‌بندی پروژه را طولانی‌تر کند، که معمولاً منجر به هزینه‌های بالاتر پروژه نیز می‌شود. در واقع، تعداد سال‌های مورد نیاز برای توسعه و مجوز یک پروژه آب شیرین کن با مقررات بسیار سخت‌گیرانه، ممکن است به طور قابل‌توجهی بیشتر از زمان لازم برای ساخت کارخانه و شروع راه‌اندازی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آب شیرین کن صنعتی و خانگی به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.

 





:: بازدید از این مطلب : 12791
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: